fredag 28. desember 2012

Julehjerte

Jeg har veldig lenge hatt dette lille isoporhjerte liggende rundt uten å bruke det til noe, helt til for noen måneder siden. Da tenkte jeg at jeg skulle bruke det til noe, så med innspirasjon fra en gammel hobbybok begynte jeg å pynte det helt til jeg endte opp med dette. Som dere ser er dette hjertet halvt. Det er fordi jeg prøvde meg på noe anne til baksiden som ikke endte så veldig bra, så derfor skjærte jeg det i to med en hobbykniv og kastet den andre halvdelen. Dette er en fin ting å gi bort for hobbyentusiaster med lite penger

Du trenger:
Isoporhjerte i valgfri størrelse
Paljetter i flere eller en farge
Glitter
Pannokittlim/skolelim (mitt er fra Panduro Hobby)
Litt ståltråd
Tråd (eks. garn, sytråd, gavebånd osv.)

Slik gjør du:
1)Hvis du bare vil ha et halvt hjerte så deler du det nå, før du begynner. Hvis du vil ha det helt, hopper du bare over dette trinnet.

2) Begynn langs ytterkanten av hjertet der "sømmen" mellom de to halvdelene går, med a lime på paljetter. lim på en og en til du har gått hele runden rundt.

3)Begynn så med neste rekke og fortsett innover til du er fornøyd. Du kan bytte farge når som helst. OBS: Hvis du har problemer med å få paljettene til å passe i sprekken på toppen av hjertet kan du prøve å brette dem litt.

4)Når du har kommet så lngt inn på hjertet som du ønsker (jeg tok tre rader med rød og to rader med gull) kan du begynne med glitteret. Ta på mye lim der du vil at glitteret skal være, men vær litt forsiktig. For mye lim på en buet overfalte kan få limet til å renne.

5)Strø på glitter til alt limet er dekket. Pass på at du gjør dette på en talerken eller lignende for å samle opp overflødig glitter. IKKE ta på glitteret før limet er helt tørt. Da kan limet og glitteret feste seg til fingeren din istedet, det blir små åpninger mellom glitteret og det blir skyvet litt rundt. Dette ser ikke fint ut. Tørkingen kan ta et par timer. Dette kommer ann på limet. Les på flasken hva tørketiden er.

6)For de av dere som dekorer et helt hjerte gjentar bare trinn 2-5 på andre siden nå, men vent til limet er helt tørt foran.

7)Ta en liten bit ståltråd og bøy den så den ser ut som en U og er mellom 0,5 og 1 cm i bredden. Stikk så endene ned i toppen av hjertet så den blir en liten hempe. Dere med helt hjerte stikker den ned i sømmen mellom de to halvdelene, mens dere med halvt hjerte stikker den litt lenger innpå.

8)Tre så en tråd gjennom hempen og hjertet er klart til å henges opp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar